Spelbolag och spelreklam 2019

Sedan årsskiftet får alla spelbolag med licens göra reklam i Sverige. Men hur fungerar det med spelreklamen egentligen?

När den nya spellagen trädde i kraft den 1 januari 2019 sades det från lagförarens håll att både spelbranschen och reklambranschen hade ett ansvar, att följa dels sina egna regler men framförallt svensk lag. Resenärer i kollektivtrafiken eller tv-timmare ska helt enkelt inte behöva utsättas för aggressiv reklam eller vilseledande. Marknadsföring får heller inte rikta sig specifikt till barn eller ungdomar – som inte har fyllt 18 år. Reklamen får dessutom inte rikta sig direkt till en spelare som på egen begäran stängt av sig från spel, eller som blivit avstängd av en licenshavare.

Reklamen ska helt enkelt vara måttfull, och sedan skadar det ju inte om den även är smakfull, som annonseringen för till exempel Dealspins.

Måttfull spelreklam – vad betyder det?

Men vad betyder det då att reklamen ska vara måttfull? Många reklammakare och spelbolag därtill har nämligen svårt med tolkningen av denna formulering i lagen. Det behövs helt enkelt praxis och prejudikat för att regelverket ska förstås. Branschen själv välkomnar åtgärder och håller med om att det är mycket marknadsföring.

I en artikel i SVT går det vidare att läsa om hur Ardalan Shekarabi (S), Sveriges civilminister, nu har kallat till sig spelbolagen eftersom han tycker att marknadsföringen är alldeles för omfattande och aggressiv. Och om inget händer så hotar han med skarpa åtgärder.

Reklamombudsmannen har märkt en ökning av anmälningar mot just spelreklam. 2017 prövades 14 reklamer för spel och lotteri, förra året ledde 21 anmälningar till beslut. Utöver det inkom flera anmälningar av mängden reklam, men dessa prövades inte av Reklamombudsmannen – SVT

Dessa annonserar allra mest

Spelbolag visar en allt starkare närvaro på svensk reklammarknad och det är tydligt när det i Resumé går att läsa en artikel där Unibet och Maria Casino verkligen satsar hundratals miljoner på att synas genom Kindred Group som ligger tvåa på listan. De största annonsörerna generellt är som följer:

  1. (1) Ica / 1,06 miljarder
  2. (9) Kindred group / 985 miljoner
  3. (2) Procter & Gamble / 678 miljoner
  4. (3) Coop / 666 miljoner
  5. (5) Mio / 643 miljoner
  6. (7) Svenska spel / 562 miljoner
  7. (4) Elgiganten / 513 miljoner
  8. (20) Telia / 458 miljoner
  9. (16) Volvo / 402 miljoner
  10. (10) Glaxosmithkline / 384 miljoner
  11. (6) Arla / 376 miljoner
  12. (11) Willys / 375 miljoner
  13. (14) Ikea / 374 miljoner
  14. (17) Tre / 365 miljoner
  15. (8) Volkswagen / 363 miljoner
  16. (Ny i toppen) Snabbare / 357 miljoner
  17. (Ny i toppen) Global gaming Malta / 348 miljoner
  18. (15) Hallon / 335 miljoner
  19. ATG / 327 miljoner
  20. (19) Leovegas 322 miljoner

Hårdare tag mot spel i Norge

I Norge däremot förbjuds norska banker att föra över pengar till sex spelbolag registrerade på Malta, eftersom de anklagas för att ha bedrivit olaglig verksamhet i Norge. Bland dessa finns ovan nämnda Kindred Group som har licens för den svenska spelmarknaden, samt Betsson. Norge har vidare betydligt hårdare regler för spelmarknaden än vad Sverige har. Mer om det här.