Nätspelbolagen tar över

De senaste åren har det skett ett uppsving för de oreglerade spelbolagen i Sverige och deras omsättning blir bara större. Samtidigt backar de statliga aktörerna och de kan inte längre hålla sin plats som störst på den svenska spelmarknaden.

12275237-close-up-of-female-hands-with-tablet-pc-on-table

Nya siffror från Lotteriinspektionen visar att motvinden för statens spelbolag fortsätter medan framgångarna på den oreglerade spelmarknaden är många. Under det första halvåret i år omsatte nätbolagen utan tillstånd i Sverige drygt 2 miljarder kronor och detta är en ökning med 5 procent. I och med detta har de oreglerade spelbolagen i dag en marknadsandel på 20 procent. Omsättningen för de reglerade spelaktörerna Svenska spel, ATG och de så kallade folkspelen står dock i stort sett stilla. De här nya siffrorna visar bara det som DN och andra medier tidigare rapporterat, att statens spelbolag får allt större problem att leverera pengar till statskassan.

Populärt med nätspel

Varför det ser ut på det här sättet kan man ju undra. Mycket av de oreglerade spelbolagens vinst beror på att de erbjuder spel på nätet, vilket de statliga spelbolagen inte gör i lika stor utsträckning. Dessutom erbjuder dessa nätcasinon ett väldigt mycket större utbud och nya aktörer etablerar sig på marknaden i en stadig takt, vilket innebär att det finns enormt många olika casinon att välja mellan. Bara de senaste åren har ett flertal nya casinon dykt upp på den svenska marknaden och ett av många exempel är Thrills nya casino. Ytterligare något som lockar svenskarna till att spela hos de utländska spelbolagen är att det går mycket snabbare mellan insats och den eventuellt vinsten på deras nätcasinon. Det gör att hjärnans belöningssystem går i gång och detta gillar folk. Läs mer.

Satsar på reklam

Men den kanske absolut största anledningen till att folk letat sig till nätcasinona och att deras omsättning ökar, är för att de marknadsför sig ganska så hårt i Sverige. Förra året la de oreglerade spelbolagen tre miljarder kronor på reklam. De marknadsför sig heller inte bara i en kanal, utan satsar på att nå ut till så många som möjligt i så många kanaler som möjligt. Exempel på var de gör reklam är:

  • I tv.
  • På internet. Både på nättidningarna och på olika rekommendationssajter.
  • På reklampelare och i busskurer.
  • I radio. (Källa)